Diplomaplicht, Permanent Vakbekwaam en eed of belofte financiële sector. Voor wie gelden welke eisen?

Regelmatig krijgen we de vraag wie er binnen de onderneming nu feitelijk in het bezit moet zijn van een diploma, voor wie de borging Permanent Vakbekwaam geldt en wie precies de eed of belofte financiële sector moet afleggen. We merken dat men vaak niet goed op de hoogte is voor wie welke regels gelden binnen de onderneming. Wij hebben voor u de verschillen hieronder nog eens helder uiteengezet.

Allereerst een korte toelichting op de begrippen in de titel van dit artikel.

Diplomaplicht
Uiterlijk na het aflopen van de overgangsregeling vakbekwaamheid moet een medewerker in het bezit zijn van de benodigde diploma’s om op de deelgebieden waarop men actief is te mogen adviseren. Formeel staat de einddatum van de overgangsregeling op dit moment nog op 1 april 2016, alhoewel minister Dijsselbloem nadenkt over uitstel naar aanleiding van de recent aangenomen motie van de Tweede Kamer.

Permanent Vakbekwaam
Sinds 1 januari 2014 moet een medewerker Permanent Vakbekwaam zijn. Dit betekent dat een medewerker op de hoogte moet zijn van actuele ontwikkelingen op zijn of haar vakgebied. De invulling van Permanent Vakbekwaam is een open norm. Zo kunt u informatie delen via intranet, opleidingsdagen organiseren, er aandacht aan besteden tijdens een wekelijks teamoverleg of u besteedt het uit door een speciaal abonnement aan te schaffen.

Eed of belofte financiële sector
Beleidsbepalers hebben in 2013 reeds de eed of belofte af moeten leggen. Nu moeten ook medewerkers binnen de financiële sector de eed of belofte afleggen. Voor nieuwe medewerkers geldt dat deze binnen 3 maanden na indiensttreding de eed of belofte moeten afleggen. Voor medewerkers welke reeds in dienst zijn geldt een overgangsregeling; deze moeten uiterlijk 1 april 2016 de eed of belofte hebben afgelegd.

Maar voor wie gelden nu welke verplichtingen?

Adviseurs en medewerkers met adviserend klantcontact
Onder deze categorie valt de adviseur en de medewerker met adviserende taken. Het begrip adviseur zal u bekend zijn en weinig vragen oproepen wie daar onder valt. Maar wat is een medewerker met adviserende taken? Dit is doorgaans de medewerker in de commerciële binnendienst cq. de frontoffice. Deze medewerker zal vaak klanten telefonisch of op kantoor te woord staan over hun verzekeringen. Door de klant wordt vaak van deze medewerker ook een advies verwacht. Wat denkt u van de vraag “Wat zou u doen in mijn situatie?” of “Wat adviseert u?”. Deze medewerker heeft dus duidelijk adviserend klantcontact.

Voor deze medewerkers geldt:

  • Diplomaplicht
  • Borging Permanent Vakbekwaam
  • Afleggen eed of belofte financiële sector

Medewerkers met vakinhoudelijk klantcontact
In deze categorie vallen alle medewerkers welke geen adviserende taken hebben maar wel vakinhoudelijk klantcontact hebben. Dit zijn doorgaans medewerkers welke werkzaam zijn op de polisadministratie, financiële administratie of schadebehandeling.  Immers geven deze personen geen advies aan klanten over een passende dekking, maar informeren de klanten wel over de voorwaarden, dekking, etcetera in hun polis.

Voor deze medewerkers geldt:

  • Borging Permanent Vakbekwaam
  • Afleggen eed of belofte financiële sector

Medewerkers zonder vakinhoudelijk klantcontact
In deze categorie vallen alle overige medewerkers binnen de financiële onderneming die niet in één van bovengenoemde categorieën kunnen worden geplaatst. Doorgaans zal dat bijvoorbeeld de telefoniste, receptioniste of een medewerker huishoudelijke dienst zijn. 

Voor deze medewerkers gelden geen verplichtingen.


Uiteraard geldt voor bovenstaande dat u binnen uw bedrijfsvoering goed moet vastleggen wie welk type functie uitoefent en hoe u de daarbij behorende verplichtingen borgt. Deze borging geldt met name voor de open norm van Permanent Vakbekwaam.
Heeft u vragen neem dan contact op met ons kantoor op telefoonnummer 0492-344988 of via het contactformulier.

 

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl