De financieel dienstverlener en de Sanctiewet

In de maanden mei en juni van dit jaar bent u als financieel dienstverlener door ASR geconfronteerd met de eis om voortaan alle verzekeringnemers en UBO’s van schadeverzekeringen te identificeren. Voor velen van u was de relevantie van deze eis niet duidelijk. De verzekeraar heeft deze eis ingesteld naar aanleiding van het onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) naar de naleving van de Sanctiewet 1977.

Naar aanleiding van dit onderzoek heeft DNB in juli 2016 een Q&A gepubliceerd. De AFM vindt deze Q&A ook relevant voor financieel dienstverleners, omdat op een aantal punten de naleving van de Sanctiewet ook voor u relevant is voor een integere en beheerste bedrijfsvoering.

Welke sanctiemaatregelen zijn er?
Op Europees niveau zijn in beginsel de volgende (financiële) sancties te onderscheiden:

  • Een gebod tot het bevriezen van tegoeden van aangewezen personen of organisaties;
  • Een verbod om rechtstreeks dan wel niet rechtstreeks middelen ter beschikking te stellen aan deze personen of organisaties;
  • Een verbod of restrictie op het verlenen van financiële diensten.

Door deze maatregelen wordt het voor terroristische organisaties of personen moeilijker om hun activiteiten te financieren.

Om te bepalen op welke personen of organisaties deze sanctiemaatregelen van toepassing zijn, zijn er drie verschillende sanctielijsten. Te weten;

  • De EU-freeze list
  • Onze nationale terrorismelijst
  • De VN-terrorismelijst

Ook de financieel dienstverlener moet sanctieregelgeving naleven
Naar aanleiding van het onderzoek van DNB heeft de AFM het standpunt ingenomen dat de sanctieregelingen voor iedereen gelden. Alle ondernemingen, dus ook u als financieel dienstverlener, moeten daarom maatregelen nemen om te voorkomen dat zij in strijd handelen met sanctieregelingen. Dit is namelijk strafbaar en vormt een gevaar voor de integere en beheerste bedrijfsvoering, een belangrijke Wft-vergunningseis. Gezien de maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de toegenomen aandacht voor de bestrijding van terrorisme(-financiering), is het van belang dat u nagaat of uw onderneming voldoende maatregelen heeft genomen om te voorkomen dat u in strijd handelt met sanctieregelingen.

Wat moet u doen binnen uw bedrijfsvoering?
Uit het onderzoek van DNB komt naar voren dat de verzekeraar zich ervan moet verzekeren dat, bij klanten die door financieel dienstverleners worden aangedragen, de juiste controles zijn uitgevoerd. Dit betekent voor u als financieel dienstverlener dat u in ieder geval de identiteit van de verzekeringnemer en verzekerde(n) moet vaststellen, ook bij schadeverzekeringen. Daarmee voorkomt u dat een klant onder een valse naam een verzekering afsluit.

Hoe vaak moet u dit doen?
U moet in ieder geval bij het aangaan van de relatie de identiteit vaststellen van de natuurlijke persoon. Voor bedrijvenrelaties moet de identiteit van de UBO worden vastgesteld bij aangaan van de relatie. Omdat deze situatie gedurende de relatie die u met elkaar heeft kan wijzigen, wordt door DNB aangeraden om deze controle minimaal tweejaarlijks te herhalen.

Waarom moet dit ook bij een eenvoudige schadeverzekering gebeuren?
Hoewel u het niet zou verwachten is een schadeverzekering een makkelijk middel om snel aan geld te komen voor terroristen. Zie onderstaand voorbeeld.

De Financial Action Task Force (FATF) wees onlangs op het risico dat schadeverzekeraars betrokken raken bij terrorismefinanciering. In Spanje is namelijk al een verband ontdekt tussen het toenemende aantal fraudegevallen bij schadeverzekeraars en het toenemende aantal terroristen dat is uitgereisd om zich aan te sluiten bij o.a. IS. Kenmerkend voor deze personen is dat zij snel geld nodig hebben, maar daarbij (in tegenstelling tot een persoon die bijvoorbeeld geld wil witwassen) niet anoniem hoeven te blijven. Het verzinnen van een schadegeval is een relatief eenvoudige en snelle manier om aan cash te komen.

Bron: FATF, ‘Emerging Terrorist Financing Risks’ October 2015.

Op basis van bovenstaande blijkt het belang van identificatie ook voor schadeverzekeringen. U kunt hier de volledige Q&A van DNB nalezen.

Mocht u naar aanleiding van bovenstaande nog vragen hebben neem dan contact op met ons kantoor via het contactformulier of op telefoonnummer 0492-344988.

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl