Een vergunning aanvragen?

De laatste maanden zien we weer een toename van het aantal ondernemingen die een vergunning aanvragen om te mogen adviseren en bemiddelen op gebied van financiële diensten. Graag willen wij deze nieuwe toetreders tot de markt een stappenplan geven om te beoordelen of het verkrijgen van een vergunning haalbaar is en welke stappen men moet ondernemen.


Controleer of u voldoet aan de geschiktheidseisen
Om in aanmerking te kunnen komen voor een vergunning is één van de eisen dat u voldoet aan geschiktheidseisen. Voor een kleine onderneming waarin niet meer dan 6 personen, inclusief de directie, werkzaam zijn kunt u volstaan met:

  • 1 jaar bestuurlijke vaardigheden in een relevante werkomgeving; of
  • Een HBO-diploma van een voor de onderneming relevante opleiding; of
  • Een HBO-diploma en minimaal 2 jaar werkervaring in een voor de onderneming relevante werkomgeving; of
  • 10 jaar werkervaring in een voor de onderneming relevante werkomgeving, waarvan 5 jaar aaneengesloten.

Wilt u een vergunning aanvragen voor een grotere onderneming of een grotere onderneming overnemen, dan moet u voldoen aan onderstaande geschiktheidseisen:

  • Iedere dagelijkse beleidsbepaler heeft bestuurlijke vaardigheden opgedaan in een relevante werkomgeving gedurende 2 jaar (waarvan minimaal 1 jaar aaneengesloten).
  • In ieder geval 1 dagelijks beleidsbepaler heeft leidinggevende vaardigheden opgedaan in een relevante werkomgeving gedurende 2 jaar (waarvan minimaal 1 jaar aaneengesloten).

Bent u in het bezit van de benodigde diploma’s?
Indien u ook een vergunning wenst voor het adviseren op één of meerdere vergunningsonderdelen, moet per vergunningsonderdeel minimaal één adviseur in het bezit zijn van het betreffende adviseursdiploma. Wij raden u aan om zelfstandig in het bezit te zijn van de benodigde adviseursdiploma’s. Dit is niet verplicht, maar u voorkomt hiermee dat u voor uw vergunning afhankelijk bent van uw medewerkers die adviseren. Bent u zelf niet in het bezit van de benodigde adviseursdiploma’s, dan mag u zelf niet adviseren.

Toetsing betrouwbaarheid
Door de AFM wordt op basis van het ingevulde betrouwbaarheidsformulier extern een onderzoek uitgezet. Indien hier zaken uit naar voren komen kan de AFM besluiten om telefonisch of in een persoonlijk gesprek een nadere toelichting te vragen alvorens ze een beslissing nemen. Als er op voorhand zaken zijn waarvan u het gevoel heeft dat deze een struikelblok kunnen zijn voor het onderdeel betrouwbaarheid, maak dit dan bespreekbaar met de AFM of geef een uitgebreide toelichting hierop bij de aanvraag.

Welke stappen moet u nemen voor de vergunningsaanvraag?

  1. Verzamel de benodigde stukken en zorg voor een ondernemersplan.
  2. Download eventueel benodigde formulieren van de website van de AFM.
  3. Vraag een AFM ID aan.
  4. Log in op het Digitaal loket en upload alle verzamelde stukken en formulieren.
  5. Verzend het digitale formulier met alle ingevulde formulieren elektronisch naar de AFM.

Voorkom onnodige kosten
Controleer voordat u de vergunningsaanvraag indient eerst of uw onderneming voldoet aan alle gestelde eisen. Na aanvraag van de vergunning worden de kosten hiervoor bij u in rekening gebracht, ongeacht of de vergunning uiteindelijk wordt verleend. Als moment van aanvraag wordt door de AFM beschouwt het uploaden en elektronische versturen van de stukken.

Heeft u nog vragen of wenst u ondersteuning bij uw vergunningsaanvraag; Ophrys kan u begeleiden bij al uw vergunningszaken. Neem voor meer informatie contact op met ons kantoor op telefoonnummer 0492-344988 of via het contactformulier.

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl