Hersteladvies beleggingsverzekeringen loopt achter op doelstellingen

Afgelopen maand heeft de AFM een nieuw rapport uitgebracht over de nazorg op beleggingsverzekeringen, en dan met name over de voortgang van het hersteladvies op beleggingsverzekeringen.

De resultaten van de voortgang van het hersteladvies zijn zeer teleurstellend.
 

  • Voor de 250.000 niet opbouwende beleggingsverzekeringen is halverwege 2014 pas in 52 procent van de gevallen een oplossing gevonden. Een niet opbouwende polis is een polis waar wel geld in gaat, maar die naar verwachting geen vermogen opbouwt. Doelstelling was dat voor deze polissen ultimo 1e kwartaal 2014 een oplossing zou zijn gevonden.
  • Voor de 620.000 hypotheekgebonden beleggingsverzekeringen is halverwege 2014 pas voor 36 procent van de lopende beleggingsverzekeringen actie ondernomen. Doelstelling was dat ultimo 2014 80% van deze polishouders zou zijn geactiveerd.

Voor het eerst laat de AFM in deze publicatie de prestaties van de individuele verzekeraars zien. De AFM vindt de door verzekeraars behaalde resultaten zeer teleurstellend. Op dit moment heeft de AFM geen sanctiemiddelen om op te treden tegen de achterblijvende prestaties van de verzekeraars. Per verzekeraar heeft de AFM nu individuele targets afgesproken. Ook hebben de verzekeraars aangegeven zich te onderwerpen aan tuchtrecht omtrent het hersteladvies. Dit betekent dat als een verzekeraar de targets niet haalt de AFM een tuchtzaak kan beginnen met publicatie.

De AFM heeft aangegeven dat de hoogste prioriteit op dit moment ligt bij de niet-opbouwende beleggingspolissen. Doelstelling is dat voor al deze polissen ultimo 2014 een passende oplossing is gevonden. Omdat de focus op dit moment vol op deze polissen ligt, heeft de AFM besloten om de termijn waarop de verzekeraars 80% van de hypotheekgebonden beleggingsverzekering moet hebben geactiveerd te verlengen naar ultimo 2e kwartaal 2015.

Hersteladvies

De AFM is zich bewust van het feit dat het activeren van klanten niet eenvoudig is. Beleggingsverzekeringen zijn complexe producten en daarmee voor veel consumenten lastig te doorgronden. Bovendien zitten niet alle klanten te wachten op brieven, telefoontjes en gesprekken met adviseurs. Toch is het belangrijk dat hersteladviezen worden gegeven van een goede kwaliteit.

Wanneer zijn klanten actief benaderd
Een klant is actief benaderd als:

  • De klant heeft een brief ontvangen, die zo persoonlijk mogelijk is en die de klant oproept om actie te ondernemen. De brief vermeldt duidelijk welke mogelijkheden de klant heeft;
  • De klant, bij het uitblijven van actie van de klant, binnen een termijn van enkele dagen of weken na verzending van de brief ten minste drie keer is gebeld op verschillende tijdstippen om hem te activeren;
  • De klant aangeeft geen actie te willen ondernemen of niet bereikbaar is, en de klant een aangetekende slotbrief heeft ontvangen. In deze slotbrief dient de urgentie te worden benadrukt van activeren en de klant de mogelijkheid te worden geboden om in een later stadium zelf contact met de betreffende verzekeraar en/of adviseur op te nemen om alsnog te kunnen worden geactiveerd.

Wat is een goed hersteladvies
Bij een goed hersteladvies:

  • Krijgt de klant inzicht in de financiële situatie van zijn polis; wat is het financiële gat tussen de verwachte eindwaarde en het oorspronkelijke doelkapitaal?
  • Krijgt de klant overzicht van zijn verbetermogelijkheden; hoe kan de klant alsnog zijn doelkapitaal realiseren? Indien het behalen van het doelkapitaal niet meer realistisch is, moet het advies erop gericht zijn dat de positie van de klant zoveel mogelijk wordt verbeterd. Bij hypotheekgebondenpolissen betekent dit bijvoorbeeld dat de betaalbaarheid op lange termijn geborgd blijft.
  • Onderneemt de klant, indien nodig, stappen om zijn situatie te verbeteren; ook een bewuste keuze van de klant om zijn situatie niet te wijzigen kan daarvan de uitkomst zijn.

Tot op heden verricht de AFM alleen nog maar risico gestuurd toezicht op hersteladvies. Dit betekent dat ze alleen signalen onderzoekt van verzekeraars en adviseurs die zich niet aan de regels houden.

Laat u hier echter niet door leiden in de kwaliteit en vastlegging van uw hersteladviezen. Zorg dat uw adviezen voldoen aan de gestelde richtlijnen. Het is immers niet bekend of de AFM in de toekomst breder onderzoek zal doen naar de kwaliteit van hersteladvies.

Heeft u vragen over een correcte invulling van uw hersteladviezen of wilt u graag eens een beoordeling van een hersteladviesdossier? Neem dan contact op met ons kantoor.

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl