Betrouwbaarheid en integriteit van uw personeel

Een van de thema’s in het kader van een integere en beheerste beheerste bedrijfsvoering is ‘Betrouwbaarheid en integriteit’. Nu hoor ik menigeen denken begint dat geneuzel weer. Daarom wil ik u graag voorstellen aan Suzanne…

Ik hoop voor u dat Suzanne niet binnen uw bedrijf werkzaam is. Het is Suzanne's laatste week bij het bedrijf waar ze de afgelopen drie jaar met weinig bezieling heeft gewerkt. Zoals gebruikelijk start ze de dag met het updaten van haar Hyves-profiel. Nog snel even een krabbel naar een vriendin sturen 'Was leuk vrijdagavond, moeten we vaker doen. Helaas wel telefoon verloren'. Om tien uur is Suus klaar met het updaten en is het hoog tijd voor koffie. Op weg naar de koffieautomaat wordt ze aangesproken door haar manager Job. Hij wil weten waar de kwartaalrapportages blijven. Gelukkig hoeft ze zijn 'gezeur' nog maar een paar dagen aan te horen. Twee weken later begint Suzanne in haar nieuwe baan. 'Hoe zou het toch bij mijn oude werkgever zijn? Eens kijken of ik nog toegang heb tot webmail. Hee, het werkt nog. Die sukkels, zoveel gedoe om het wachtwoordbeleid en het dan niet naleven. Hmmm, altijd smeuïg die beoordelingsgesprekken. Ik ga er één namens Job aan iedereen sturen. Ze komen er toch nooit achter dat ik het was.'

Bovenstaande lijkt te zijn verzonnen, maar helaas komt het regelmatig voor bij kantoren. Realiseert u zich dat integer gedrag een van de kernwaarden binnen uw bedrijf moet zijn. 

Het begint vaak al dat integriteit “vergeten” wordt als onderdeel van werving en selectie. Doorgaans weet men wel dat er door nieuwe medewerkers een VOG (Verklaring omtrent gedrag) moet worden aangeleverd. Dat er een faillissementstoets moet worden uitgevoerd wordt door een aantal kantoren al vergeten en nog minder kantoren voeren een referentenonderzoek uit.

Belangrijker nog is een jaarlijkse toetsing en het bespreken of er zaken zijn voorgevallen welke de betrouwbaarheid en/of integriteit van de medewerker hebben aangetast. Hieraan wordt slechts op zeer beperkte schaal invulling aan gegeven. Dit terwijl het jaarlijks beoordelingsgesprek hier een perfect voor moment voor is om het te bespreken en vast te leggen. U voldoet hiermee aan de gestelde verplichtingen in de Wft en eenieder is zich weer even bewust gemaakt van de waarden en normen die binnen het kantoor worden gehanteerd.

Start het nieuwe jaar goed door ‘Betrouwbaarheid en integriteit’ in te bedden in uw kantoor. Maak nu alvast een start hiermee door tijdens de beoordelingsgesprekken dit onderwerp te bespreken en vast te leggen.

Heeft u vragen over een goede inrichting van dit onderdeel in uw bedrijfsvoering neem dan contact op met Ophrys op telefoonnummer 0492-344988. Wij helpen u graag verder. Zo beschikken wij over beoordelings- en functioneringsformulieren waarin een jaarlijkse toetsing ‘Betrouwbaarheid en integriteit’ zijn opgenomen. Via www.ophrys.nl heeft u gelegenheid om direct een faillissementstoets aan te vragen voor uw (nieuwe) medewerkers.

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl