Herstelkostenregeling Verbond van Verzekeraars

Met de invoering van het provisieverbod op 1 januari 2013 is ook de herstelkostenregeling output verzekeraars in werking getreden. Deze regeling is in het leven geroepen als oplossing voor het feit dat er vanaf deze datum voor complexe en impactvolle producten geen betaalstromen meer mogen zijn tussen verzekeraar en financieel dienstverlener. 

Op verzoek van het Ministerie van Financiën heeft het Verbond van Verzekeraars een procedure opgesteld waarmee de klant eenvoudig de herstelkosten, die in rekening zijn gebracht door de financieel dienstverlener, kan declareren bij de verzekeraar. Onderstaand de feiten van de reikwijdte en de procedure op een rijtje.

De reikwijdte

  • De regeling is alleen van toepassing op complexe en impactvolle producten
  • Er moet sprake van een toerekenbare en onbetwiste tekortkoming van de verzekeraar
  • Het geldt alleen voor de output van de verzekeraar, dus de offerte, polis of contract.
  • Er moet daadwerkelijk schade zijn voor de klant.

De procedure
De regeling verplicht de verzekeraar om een fout binnen een redelijke termijn te herstellen. De herstelkostenregeling kent een aantal spelregels waaraan u als financieel dienstverlener en de verzekeraar zich moeten houden. Deze spelregels zijn:

  • Indien de financieel dienstverlener een foutieve offerte, polis of contract ontvangt, terwijl de uitgangspunten wel juist zijn doorgegeven, moet deze de verzekeraar op de hoogte brengen en de gelegenheid bieden om de fout binnen een redelijke termijn te herstellen.
  • Indien na ontvangst van de gecorrigeerde stukken en controle daarvan wederom blijkt dat de offerte, polis of contract foutief is opgemaakt moet de verzekeraar op de hoogte worden gebracht van het vermoeden dat hij een fout heeft gemaakt. Dat kan door een korte e-mail van de klant of de financieel dienstverlener waarin de fout wordt beschreven. De zgn. kennisgeving van vermoedelijke tekortkoming.
  • De verzekeraar moet de financieel dienstverlener of de klant binnen een redelijke termijn laten weten dat hij een fout niet betwist. Na deze kennisgeving kan de financieel dienstverlener de benodigde tijd welke hij moet besteden om een correcte offerte, polis of contract te ontvangen (gespecificeerd) in rekening brengen bij de klant.
  • De klant kan de factuur van de financieel dienstverlener indienen bij de verzekeraar samen met de kennisgeving van vermoedelijke tekortkoming. Het bijvoegen van overige bewijsstukken is niet nodig omdat de verzekeraar zelf alle betreffende stukken in het systeem heeft.
  • De verzekeraar betaalt de claim doorgaans binnen enkele weken aan de klant, welke dit bedrag vervolgens kan doorbetalen aan de financieel dienstverlener.

De hoogte van de vergoeding
Dit hangt af van de (aard en soort) fout die is gemaakt, van de financiële gevolgen ervan, en het verschilt bovendien per verzekeraar. Elke verzekeraar bepaalt zelf zijn (maximum)norm voor de herstelkostenvergoeding. Doorgaans zijn deze bedragen gepubliceerd op de website van de betreffende verzekeraars.

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl