Standaardisatie Dienstverleningsdocument

In de Bfgo 3 is door ministerie van Financiën aan de toezichthouder ruimte gegeven om over te gaan tot standaardisatie van teksten voor het Dienstverleningsdocument. De AFM heeft in de tweede helft van vorig jaar aangegeven van deze mogelijkheid gebruik te maken en een DVD-generator te gaan ontwikkelen. Inmiddels zijn de eerste voorstellen voorgelegd aan de markt ter consultatie.


Waarom?
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het huidige DVD niet voldoet aan de huidige eisen met betrekking tot informatieverstrekking en transparantie.  Het nieuwe dvd mag daarom geen algemeen document meer zijn waarin alle diensten en productgroepen worden benoemd. Het DVD moet voortaan een document zijn dat aansluit bij de dienstverleningsvraag van de klant en waarin de daarmee samenhangende producten zijn benoemd.

Het standaard DVD moet een overzichtelijk en herkenbaar document worden.  Dat er ook voor zorgt dat er geen ongelijk speelveld tussen aanbieders en adviseurs bemiddelaars ontstaat door de inwerkingtreding van het provisieverbod. In het standaard DVD moet voor   consumenten zichtbaar worden dat men voor de dienstverlening bij aanbieder moeten betalen, net als bij adviseurs/bemiddelaars. 

Voorts zijn er vanuit de Bgfo 3 een aantal richtlijnen gegeven omtrent de informatie die verder in het DVD moet worden vermeld, als aandelenbelang en adviesvrijheid. Nieuw daarbij is ook de publicatieplicht van de verschillende DVD's op uw website.


Wanneer wordt het geïntroduceerd?
Introductie van het nieuwe gestandaardiseerde DVD staat gepland voor 1 juli 2013. Door de AFM zal dan een DVD-generator beschikbaar worden gesteld via het digitale ondernemersloket.


Welke invulling moet u geven tot de introductie?
Voor de periode tot 1 juli 2013 geldt dat adviseurs en bemiddelaars nog voort kunnen bouwen op hun huidige dienstverleningsdocument om aan de regelgeving te voldoen. Voor aanbieders geldt dit echter niet, omdat een dienstverleningsdocument voor hen nog niet verplicht is.

Van aanbieders verwacht de AFM dat zij in de periode tussen 1 januari en 1 juli 2013, net als adviseurs en bemiddelaars, voorafgaand aan hun dienstverlening transparant zijn over hun dienstverlening en de kosten die hiervoor in rekening worden gebracht. Indien aanbieders de consument adviseren verwacht de AFM eveneens dat zij inzichtelijk maken of zij alleen in eigen producten adviseren of ook vergelijkingen maken tussen producten van verschillende aanbieders. Tot 1 juli aanstaande zijn hier voor aanbieders dus nog geen vormvereisten aan verbonden.


Hoe gaat het eruit zien?
Op de website van de AFM staan de eerste modellen die ter consultatie aan de markt zijn aangeboden. Inmiddels hebben diverse partijen hierover hun mening en opmerkingen gegeven. 

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl