Gewijzigde beloningsregels in 2012

De nieuwe beloningsregels die 1 januari 2012 in werking treden zijn:

  • Het bonusverbod en transparantie over provisie op verzoek voor schadeverzekeringen.
  • Een beloningsnorm voor gevolmachtigd agenten.
  • Een kennelijke onredelijkheidnorm voor rechtstreekse betalingen door consumenten.

Deze laatste wijziging wil ik graag nader aan u uitleggen en aangeven wat dit betekent voor u als financieel dienstverlener.

De afgelopen tijd was u als financieel dienstverlener vrij om afspraken te maken over een rechtstreekse beloning door uw klant aan u. Deze afspraken waren in tegenstelling tot provisiebeloning niet aan regels gebonden en u had daarmee alle vrijheid in het vaststellen van uw directe beloning.

Vanaf 1 januari 2012 is op directe beloning door de consument de ‘kennelijke onredelijkheidsnorm’ van toepassing. Deze norm bepaalt dat de vergoeding die door u financieel dienstverlener wordt afgesproken uw klant niet kennelijk onredelijk mag zijn gelet op de aard en de omvang van uw dienstverlening.


Wat betekent dit voor u als financieel dienstverlener?
U bent en blijft in principe vrij om met uw klanten afspraken te maken omtrent directe beloning voor de door u geleverde diensten. Het is alleen wel verstandig om daarbij onderstaande factoren in acht te nemen:

  • De verhouding tussen de directe beloning en het aantal uren dat u aan uw klant heeft besteed.
  • De verhouding tussen het aantal uren dat u aan het advies heeft besteed en de complexiteit van de adviesvraag en adviesbehoefte van uw klant.
  • Wat is in de branche in het algemeen gebruikelijk om in rekening te brengen voor de diensten die u voor uw klant verricht?

Concreet betekent dit dat de directe beloning die u overeenkomt met uw klant aan bovenstaande factoren moet voldoen om te voorkomen dat deze buitensporig is ten opzichte van de door u verrichte werkzaamheden.


Waarom deze nieuwe regel?
De AFM heeft deze nieuwe regel ingevoerd omdat in de afgelopen jaren is gebleken dat steeds vaker hoge directe vergoedingen werden gevraagd aan de consument ter compensatie van (hoge) provisies, waarop sinds 2010 het passenheidscriterium van toepassing is.

Volgens de AFM wordt de consument in de dagelijkse praktijk wel over de hoogte van de directe vergoeding geïnformeerd. Maar deze kan vaak ik geval van buitensporige vergoedingen geen adequaat tegenwicht bieden aan de financieel dienstverlener. Door invoering van deze regel kan de AFM nu sancties opleggen als er buitensporige beloningen in rekening worden gebracht die niet in het belang van de klant zijn.
 

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl