Beleggingsverzekeringen; het vervolg na hypotheekgebonden polissen

Afgelopen maand heeft de AFM een nieuw rapport gepubliceerd over de voortgang van hersteladvies op beleggingsverzekeringen. Tevens zijn er in dit rapport nieuwe termijnen gegeven voor pensioenverzekeringen en is aangegeven wie verantwoordelijk is voor de activering van klanten.

Bestaande termijnen
Voor niet opbouwende polissen en hypotheekgebonden polissen zijn al geruime tijd termijnen gegeven wanneer klanten geactiveerd moeten zijn. Voor niet opbouwende polissen was de doelstelling dat verzekeraars eind 2014 voor al deze polissen een oplossing hadden gevonden. Inmiddels is voor 90% van deze polissen een oplossing gevonden. Daarnaast is er een verplichting dat alle klanten met een hypotheekgebonden polis voor 1 juli 2015 moeten zijn geactiveerd. 

Nieuwe termijnen
In dit nieuwe rapport komt de AFM met nieuwe streefcijfers voor pensioengebonden beleggingsverzekeringen. Er zijn voor deze polissen 3 categorieën benoemd:

  1. Zeer kwetsbaar
  2. Kwetsbaar
  3. Minder kwetsbaar

De eerste categorie, zeer kwetsbare polissen, moet uiterlijk 31 december 2016 100% zijn geactiveerd. Het betreft polissen met:

  • een verwachte eindwaarde van € 50.000,- of meer, of;
  • een jaarlijkse inleg van € 3.500,- of meer.

De tweede categorie, kwetsbare polissen, moet eveneens uiterlijk 31 december 2016 100% zijn geactiveerd. Het betreft hier polissen met:

  • een verwachte eindwaarde tussen € 30.000,- en € 50.000,-, of;
  • een jaarlijkse inleg tussen € 1.000,- en € 3.500,-.

De derde categorie, minder kwetsbare polissen, moet eveneens uiterlijk 31 december 2016 100% zijn geïnformeerd. Het betreft hier polissen met:

  • een verwachte eindwaarde van minder dan € 30.000,-, of;
  • een jaarlijkse inleg van minder dan € 1.000,-.

Voor deze laatste categorie introduceert de AFM een nieuwe term in het dossier van beleggingsverzekeringen, namelijk informeren. Deze klanten hoeven, in tegenstelling zoals altijd de bedoeling was, niet te worden geactiveerd maar geïnformeerd. De klant moet in deze situatie worden geïnformeerd dat de verwachte eindwaarde lager is en wat de nieuwe verwachte eindwaarde is. Tevens moet de klant worden geïnformeerd over de mogelijkheden die de klant heeft om alsnog de oorspronkelijke gewenste eindwaarde te behalen of zo dicht mogelijk te benaderen.

Wie is verantwoordelijk voor het activeren van klanten?
In de AFM rapporten van de afgelopen tijd worden verschillende verantwoordelijken hiervoor benoemd.

Niet opbouwende polissen -> verzekeraar moet de klant activeren.
Hypotheekgebonden polissen -> verzekeraar en adviseur zijn samen verantwoordelijk om de klant te activeren.
Pensioengebonden polissen -> verzekeraar moet de klant activeren of indien van toepassing informeren.

Echter, ook in de situaties waarin de verzekeraar verantwoordelijk is voor het activeren van de klant vraagt de AFM een goede samenwerking van partijen. In de ogen van de AFM betekent dit dat verzekeraars en adviseurs: 

  • elkaar over en weer in staat moeten stellen klanten met een beleggingsverzekering te helpen;
  • de activeringsactiviteiten op elkaar afstemmen;
  • best practices op dit gebied met elkaar delen;
  • de bereikte resultaten actief met elkaar delen.

Nieuwe wetgeving
In het rapport wordt ook aangekondigd dat er een nieuw wetsvoorstel komt voor het activeren van klanten met een beleggingsverzekering. In dit nieuwe wetsvoorstel ligt de verplichting tot het activeren van klanten volledig bij verzekeraars en niet meer bij adviseurs en bemiddelaars. Hoe een en ander in de definitieve wetgeving wordt vormgegeven zal de komende maanden duidelijk worden. Het huidige voorstel ligt tot 20 april ter consultatie. Doelstelling is om de nieuwe wetgeving daarna op een zo kort mogelijke termijn in te voeren. Als streefdatum is 1 juli 2015 genoemd.

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl