Telefoon op krediet blijft vallen onder toezichtregels voor kredietverschaffing

Ondanks alle inspanningen is de telecomsector er niet in geslaagd om met een goede gedragscode te komen die voldoet aan de Europese regels en aan de mededingingswet.

De Hoge Raad had in 2014 al bepaald dat telefoonkredieten onder de Wft vallen. Sinds de aanname van de motie van Aukje de Vries op 6 oktober 2015 heeft er intensief overleg plaatsgevonden met de sector. 

De voorstellen voor een gedragscode die de sector de afgelopen maanden heeft gedaan zijn gebaseerd op het door de sector gekozen uitgangspunt dat “telecomkredieten” (krediet voor toestellen, aangeboden in combinatie met een abonnement) zonder rente en andere kosten zouden worden verstrekt. De sector heeft dit uitgangspunt gekozen, omdat dan de Richtlijn inzake kredietovereenkomsten voor consumenten niet van toepassing is. Door de voorstellen op dit uitgangspunt (zonder rente en andere kosten) te baseren, ontstond voor de sector ruimte om op alternatieve wijze te voldoen aan het doel van de Richtlijn. Dit zou dan de basis kunnen zijn voor het verlenen van een vrijstelling van de regels voor kredietverlening uit de Wft.

Voor de beoordeling of een alternatief pakket toereikend is moet volstrekt helder zijn dat de Richtlijn inzake kredietovereenkomsten voor consumenten inderdaad niet van toepassing is. Om op dit punt zekerheid te bieden heeft de sector bij aanvang van de gesprekken voorgesteld om in de gedragscode te bepalen dat de toestelprijs altijd hetzelfde zal zijn, ongeacht of de consument “ineens” afrekent of er voor kiest om in termijnen te betalen. Een dergelijke bepaling maakt dat de consument die op afbetaling koopt daarvoor niet meer betaalt dan de consument die in een keer afrekent. Een dergelijke bepaling betekent ook dat geen kortingen kunnen worden verstrekt aan consumenten die in één keer betalen of een (grotere) aanbetaling doen. Aangezien verschillende aanbieders op dit moment wel substantiële kortingen verstrekken indien de consument (een groter deel) ineens betaalt, heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gewezen op de potentiële beperking van de mededinging als gevolg van deze voorgenomen afspraak tussen partijen. Een dergelijke potentiële beperking is volgens de ACM mededingingsrechtelijk niet toegestaan.

De sector is er uiteindelijk niet in geslaagd, nadat de termijn door Minister Dijsselbloem tweemaal is verlengd, een voorstel te presenteren dat niet in strijd is met het mededingsrecht en wel in lijn is met Europese regels voor consumptief krediet. Dit betekent dat telecombedrijven die toestellen op afbetaling willen blijven verkopen – en daarmee een krediet aanbieden – een vergunning zullen moeten aanvragen bij de AFM. Ze moeten ook aan dezelfde regels gaan voldoen als alle andere kredietverleners.

Voor consumenten betekent dit dat zij beter beschermd zullen gaan worden tegen overkreditering als ze een telefoon met abonnement op afbetaling kopen. Bij klachten kunnen ze terecht bij het KiFiD. Het kopen van een telefoon op afbetaling is uiteraard nog steeds mogelijk.

Heeft u naar aanleiding van bovenstaande nog vragen neem dan contact op met ons kantoor op telefoonnummer 0492-344988.

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl