De richtlijn Verzekeringsdistributie (IDD) deel 1

De richtlijn Verzekeringsdistributie (IDD) is een Europese richtlijn en bevat normen over de distributie van verzekeringen, denk bijvoorbeeld aan normen op gebied van transparantie en het productontwikkelingsproces. Marktpartijen moeten per 1 oktober 2018 aan de nieuwe regelgeving voldoen. Deze nieuwe wetgeving schrijft onder andere voor dat aanbieders van schadeverzekeringen een standaarddocument voor schadeverzekeringen moeten opstellen; het Insurance Product Information Document (IPID). Onderstaand geven wij u meer informatie over het IPID of zoals het in Nederland ook wordt genoemd, de Verzekeringskaart.

Wat is een IPID?
Het IPID is een informatiedocument in een verplichte gestandaardiseerde vorm, zie voorbeeld. De aanbieder van het product moet het IPID oftewel de Verzekeringskaart opstellen en ervoor zorgdragen dat deze beschikbaar is. Een IPID mag maximaal 3 A4‘tjes lang zijn.

Wie moet het IPID verstrekken?
Degene die het rechtstreekse contact heeft met de klant moet het IPID verstrekken. Dit kunnen dus verschillende partijen zijn, bijvoorbeeld de direct writer zelf of u als financieel dienstverlener. Maar ook het reisbureau die een reisverzekering sluit voor klanten moet het IPID verstrekken.

Aan wie moet u het IPID verstrekken?
Het IPID moet niet alleen verstrekt worden aan particuliere klanten, maar ook aan zakelijke klanten. Echter als het gaat om groot zakelijke risico’s vervalt de verplichting tot het verstrekken van het IPID. Voor de betreffende risicoproducten zal ook geen IPID worden opgesteld.

Wanneer moet u het IPID verstrekken?
In de IDD is bepaald dat het IPID verstrekt moet worden voor het afsluiten van de verzekering. Voor de aanbieder volstaat dat deze de IPID’s beschikbaar heeft voor u als financieel dienstverlener en dat het voor u bekend is waar u de IPID’s kunt vinden. In de praktijk zien we op dit moment dat veel aanbieders het IPID als bijlage toevoegen aan de offerte voor de klant.

Hoe moet u het IPID verstrekken?
Het uitgangspunt is dat u het IPID kosteloos schriftelijk aan de klant verstrekt. U mag echter ook, na toestemming van uw klant, de informatie op een andere duurzame drager verstrekken, bijvoorbeeld per email. Dit mag u alleen doen als de klant daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. U mag deze toestemming dus niet standaard opnemen in de algemene voorwaarden van uw kantoor. Voorts moet de klant altijd de keuze krijgen tussen het ontvangen van het IPID op papier of via een andere duurzame drager.

Heeft u als kantoor vragen over dit onderwerp en de impact voor uw kantoor dan kan Ophrys u hier uiteraard volledig over informeren en daar waar nodig voor u implementeren binnen uw onderneming. Wilt u weten wat Ophrys voor u kan betekenen? Neem dan contact op met ons kantoor op telefoonnummer 0492-344988 of via het contactformulier.

Nieuwsoverzicht

Deel dit bericht

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl