Nieuws

  • Controle van werknemers: Wat mag en wat niet?

    We krijgen nog wel eens de vraag mag ik als werkgever mijn medewerkers controleren, wat mag ik dan eventueel controleren en moet ik dit kenbaar maken aan mijn medewerker? Het respecteren van de privacy van medewerkers is niet alleen een wettelijke vereiste, maar draagt ook bij aan een gezonde werkcultuur. Medewerkers die zich gerespecteerd en veilig voelen, zijn vaak productiever en gelukkiger in hun werk. Dit betekent dat persoonlijke e-mails en berichten niet zonder toestemming mogen worden gelezen door de werkgever. Leg daarom goed uit wat er wel en niet toegestaan is met betrekking tot het gebruik van werkmail en andere communicatiemiddelen. Maak duidelijke afspraken over het gebruik hiervan voor persoonlijke doeleinden. Verder is het belangrijk om regels hierover duidelijk te communiceren. Dit helpt om misverstanden te voorkomen en zorgt ervoor dat iedereen weet waar ze aan toe zijn.

  • Is uw databeveiliging op orde? (Deel 1)

    Vanaf 1 januari 2025 moeten grotere financiële ondernemingen verplicht voldoen aan de wetgeving van DORA (Digital Operations Resilience Act). Maar ook voor kleinere financieel dienstverleners bevat deze wetgeving veel handvatten om te controleren of hun databeveiliging passend is bij de huidige cyberrisico’s. De AFM vraagt dan ook om deze handvatten aan te nemen en ook in het belang van uw klanten ervoor te zorgen dat uw data goed beveiligd is. Ook voor u als financieel dienstverlener is het belangrijk om in een tijd dat steeds meer cyberrisico’s zich voordoen eens goed te controleren hoe het binnen uw kantoor is gesteld met databeveiliging.

  • Kifid doet uitspraak over geldigheid documenten in een online omgeving

    De Geschillencommissie van Kifid heeft eerder dit jaar geoordeeld dat een verzekeraar zich niet kan beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering, als die voorwaarde alleen via de mijn-omgeving aan de consument is verstrekt. Volgens Kifid is de mijn-omgeving op de website van een verzekeraar geen duurzame drager. Deze uitspraak heeft ook gevolgen voor financieel dienstverleners die gebruik maken van een mijn-omgeving voor klanten.

  • Actieve provisietransparantie is een feit per 1 juli 2024

    Per 1 juli aanstaande wordt in de BGfo artikel 86 aangepast. De tot dan geldende passieve provisietransparantie wordt vervangen door een verplichting tot actieve provisietransparantie in euro’s. Voortaan moet u als adviseur of bemiddelaar de klant actief informeren over de provisie die de aanbieder betaalt in ruil voor respectievelijk het advies of de bemiddeling.

  • Rechtsvorm wijzigen? Let op uw vergunning

    Het eerste kwartaal is traditioneel een moment dat veel ondernemers samen met hun boekhouder/accountant bekijken of het wijzigen van de rechtsvorm fiscaal interessante mogelijkheden biedt. Kijk echter goed naar de consequenties en mogelijkheden voor uw onderneming.

  • Compliance is meer dan het naleven van regels alleen

    Compliant zijn is meer dan het naleven van regels. Het is bijvoorbeeld ook het centraal stellen van het belang van de klant. De compliance officer van nu: Is een sparringpartner op strategisch niveau; Waarborgt binnen de onderneming de juiste randvoorwaarden voor een kwalitatieve dienstverlening aan de klanten; Begeleidt werknemers bij het oplossen van spanningsvelden tussen theorie en praktijk. Voor veel ondernemingen is het, gezien de omvang van de onderneming, echter niet weggelegd om een eigen compliance officer aan te stellen. Dan is externe ondersteuning wellicht een passende oplossing.

  • Introductie vergelijkingskaart uitgesteld

    Per 1 januari aanstaande zou het standaard DVD vervangen worden door de Vergelijkingskaart. De reden van het uitstel is dat de invulling van de Vergelijkingskaart wordt vastgelegd in de Nrgfo (Nadere regeling gedragstoezicht financiële ondernemingen). De consultatie daarvan is op 9 november jl. gesloten. Om de AFM voldoende tijd te geven om de ontvangen reacties goed te kunnen beoordelen en verwerken, heeft het Ministerie van Financiën besloten om de introductie uit te stellen. Op dit moment wordt door de AFM gesproken over een verwachte introductie per 1 april aanstaande.

  • DVD wordt vergelijkingskaart

    Het Ministerie van Financiën heeft onlangs een besluit ter consultatie voorgelegd. Het voornemen is dat het huidige DVD begin 2023 wordt vervangen door de vergelijkingskaart. Hieronder leest u het hoe en waarom.

  • Consultatie gewijzigde beleidsregel geschiktheid

    Tot 15 september aanstaande kan eenieder nog reageren op de voorgestelde wijzigingen in de beleidsregel geschiktheid. Welke wijzigingen zijn voor u als financieel dienstverlener van toepassing?

  • Sectorbrief over acceptatiebeleid hypotheken

    Wellicht heeft u de afgelopen maand al gemerkt dat de geldverstrekkers strakker in de acceptatiecriteria zitten. Dat heeft alles te maken met deze sectorbrief. Uit onderzoek van de AFM is gebleken dat het acceptatiebeleid bij geldverstrekkers voor acceptanten een dusdanige ruimte laat voor eigen interpretatie dat er een verhoogd risico op overkreditering ontstaat. Zo worden vaak termen gebruikt als ‘moet structureel betaalbaar zijn’ of ‘moet bestendig zijn’. Betaalbaar en bestendig zijn open formuleringen die vooral bij maatwerkhypotheken worden gebruikt en die voor acceptant moeilijk concreet te maken zijn.

Meer nieuws

Laatste nieuws

Controle van werknemers: Wat mag en wat niet?
We krijgen nog wel eens de vraag mag ik als werkgever mijn medewerkers controleren, wat mag ik dan eventueel controleren en moet ik dit kenbaar maken aan mijn medewerker? Het r...

Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Bekijk het nieuwsbrievenarchief.

Aanmelden nieuwsbrief

Contactgegevens 

| Ophrys | Brugstraat 81 | 5731 HG Mierlo | 0492 344 988 | info@ophrys.nl